Theres A Grammelstorff

Direktlänk till inlägg 30 mars 2011

"dagis"-debatten. . .

Av Theres - 30 mars 2011 09:23


Såå många som skriver på sina bloggar just nu om hurvida det är rätt eller fel att lämna barn på dagis vid 1 års ålder. . .


Jag tror att alla har rätt att göra som dom känner är rätt för deras barn och familj men jag tror också att många föräldrar idag lämnar sina barn för lätt. . .många tror att barnen behöver pedagogisk stimulans. . . Vad kan en 1-åring behöva mer än sin familj??? Jag förstår inte det. . .

Vi har valt att ha våra barn hemma länge och leva på lägre inkomst. . .Gabriel var 3 år när han skolades in, då kunde man förklara för honom att mamma eller pappa kommer snart och hämtar dig och han förstor det =)) Zakarias var 2,5 när han skolades in och det kändes bara bra för han följde bara med sin storebror in hos dagmamman och så var dagen igång. Till detta hör också att jag jobbade bara 50% de första åren och när jag sen ökade % och de hade börjat på dagis eftersom dagmamman fick sluta när de var lite äldre så visade det sig att våra barn inte är några dagisbarn alls. . . Gabriel har nu sina diagnoserKombinerad ADHD och Tourettes syndrom och Zakarias står i kö för utredning för ADHD och vi känner att vi har gjort rätt av hela våra hjärtan!!!


Wilmer då som snart fyller 2 år är fortfarande hemma på heltid och kommer så vara tills han kan börja på allmän förskola vilket här är när han fyller 4 år =))

Vi tror att barnen har det bäst hos sina föräldrar, tror man något annat är det lite ledsamt kan jag känna. . .


Nu ska jag pussa litepå Wilmer och ska han sova en runda inann vi ger oss ut för att hämta hem pojkarna igen =))


Puss på er!!

 
 
Ingen bild

Ida Skoglund

30 mars 2011 13:51

Hmm jag vet inte vad jag ska säga jag har nog lite dubbel moral i denna frågan. Dagis för mig är ett ställe där barn utvecklas i samspel med andra barn, barn behöver social stumulans givetvis kan de få det både på hemma och på dagis. Jag tror att det är bra att barn få komma in på dagis med allt vad det innebär redan i tidig ålder och inte vänta tills de är tre- fyra år gamla. dels för att de ska lära sig att "samspela" alltså att dela med sig kunna anpassa sig m.m Men själv gick jag aldrig på dagis jag var hemma med min farmor och jag är vad jag själv tycker en väldigt bra social anpassad person. Så jag tror att det kan vara en fråga om ekonomi.. Man "sätter" in sina barn på dagis tidigare just för att man inte klarar sig ekonomisk kort och gott.... så till min slut poäng: jag tror att det är bra för barn att gå på dagis så de bli mer socialt anpassade de lär sig normer och värderinga något som dagens föräldrar som är mitt uppe i karriären inte hinner med att lära sina barn. Samtidigt tror jag att om man är hemma med sina barn blir de tryggare i sig själv och utvecklas på ett annat sätt ett tryggt barn är ju ett säkert barn. sisst men inte minst idag har man inte råd att vara hemma som du.. och du ska vara glad över att ni har kunnat lösa det så bra som ni gjort, även om det inte varit så lätt alla gånger. Tro säker du gjort ett fantastiskt jobb med dina killar men tyvärr så är " The stay at home mom" en utdöende art...

Theres

2 april 2011 10:53

Precis som jag sa så hoppas jag att man väljer det som är bäst för sina barn och sin familj. Ekonomin kan man lösa om man vill. Allt hänger på vilja och hur man prioriterar =))

 
Ingen bild

Stefan

9 april 2011 00:31

Jag håller helt med dig Theres!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Theres - 2 februari 2017 13:44

Har nu börjat på flyt. . .sjukt jobbigt, hungrig hela tiden, trött och kissar precis hela tiden. Var hos min läkare den 23e och vart fortsatt sjukskriven tom slutet av mars. Skönt att veta att jag kanske kan få vila lite nu när lugnet börjar lägga s...

Av Theres - 22 januari 2017 22:13

God aftonJag har precis satt ner rumpan i soffan men inte för länge för snart måste jag ner i källaren för att hänga dagens 5e maskin tvätt och det var bara toppen av isberget!Idag har jag vikt och sorterat 4 kassar tvätt, av den STORA sorten från Ge...

Av Theres - 16 januari 2017 13:34

Flaggan i topp för det är måndag och kidsen är i skolan och på förskola!! Pär har jobbat natt hela helgen så han sitter just nu och sover i fåtöljen. Helgen började lite tufft med magkatarr och uvi men jag dricker fortfarande tranbärsdricka och c-v...

Av Theres - 13 januari 2017 10:06

Go förmidda! Min magen har gett upp!! Sagt upp sig!! Slutat fungera!! Ett tag in i min sjukskrivning så fick jag Atarax för att få ner hjärtklappningen men ganska snart efter det så kom vi fram till att det inte räckte för att få mig att somna....

Av Theres - 11 januari 2017 18:08


God kväll Länge sen jag kikade in här. Har hänt mycket sen sist, vi har fått en liten tös. Chockartat!! Efter 4 gossar får man inte en flicka?? Eller?? Agnes blev till slut namnet iallafall och hon är så lik sina 2 äldsta bröder så en liten np-u...

Ovido - Quiz & Flashcards